Winkelwagen
Artikelen:
0
 | € 
0,00
iDeal

Buitenboordmotoren

Buitenboordmotoren

Hoe kan ik het beste mijn buitenboordmotor beveiligen?

Het stelen van buitenboordmotoren is aan de orde van de dag. Bij een slechte beveiliging, is dit een relatief eenvoudige handeling.

Hieronder volgen een aantal tips om je buitenboordmotor te beveiligen.

1. Zorg dat je foto’s maakt van je buitenboordmotor en noteer de gegevens van je buitenboordmotor.

2. Bevestig de buitenboordmotor met een buitenboordmotorslot aan de spiegel. Ligt de boot vaak onbemand aan een stijger, zorg dan dat deze ook met een goed slot vastgemaakt wordt.

3. Het verven of teren van de motor zorgt dat deze waardeloos is om door te verkopen. Stelen is zo een stuk minder interessant. Echter gaat dit wel ten koste van het uiterlijk.

Buitenboormotorsloten kunt u hier vinden in onze webshop.

Hoe bevestig ik mijn buitenboordmotor?

Een gevolg van het niet goed bevestigen van de buitenboordmotor kan zijn dat deze in het water belandt en zinkt.

Hieronder volgt een instructie voor het installeren van de buitenboordmotor. Aan deze algemene beschrijving kunnen geen rechten worden ontleend. Per type buitenboordmotor kan de installatie verschillen houd hier rekening mee. Bij grotere motoren is het raadzaam de plaatsing over te laten aan een specialist.

Positie van de buitenboordmotor

De buitenboordmotor moet exact in het midden van de spiegel bevestigd worden. De spiegel is de achterkant van de boot.

Installatiehoogte

Een juiste schroef diepte is van belang voor een optimale koeling en voortstuwing van de boot. De buitenboordmotorsteun voor de buitenboordmotor op de boot moet worden afgestemd op de hoogte van de schacht. De kortstaart buitenboordmotor vereist een lengte van de buitenboordmotorsteun van rond de 38 cm. De langstaart buitenboordmotor vereist een lengte van ronde de 51 cm. Je kunt de juiste diepte na het bevestigen van de buitenboordmotor nog eens nakijken. De onderkant van de anti-ventilatieplaat moet zich 100 mm. onder het wateroppervlak bevinden. Houd ook tijdens het varen in de gaten dat anti-ventilatieplaat onder water blijft. Indien dit niet het geval is kan de motor oververhit raken, wat de buitenboordmotor beschadigd.

Buitenboordmotor bevestigen

Plaats de bevestigingshendels over de buitenboordmotorsteun en draai de klemschroeven vast. Check tijdens het varen geregeld of de klemschroeven nog goed vast zitten. Stop een touw door het gat op de bevestigingshendels en knoop de andere kant van het touw vast aan de boot. Dit voorkomt bij het los trillen van de motor dat deze zinkt. Om te voorkomen dat de motor los kan raken is het verstandig om de bevestigingshendels beter vast te maken aan de buitenboordmotorsteun. Dit doen we met behulp van bouten moeren en ringen. Breng na het vastzetten van de bevestigingshendels waterdichte kit aan in de boutgaten. Deze lastige klus kun je het beste door een specialist laten doen.

De buitenboordmotor trimmen

Zorg ervoor dat de as van de schroef parallel staat aan het wateroppervlak. Indien de buitenboordmotor te ver van de boot afstaat zal de boot gaan hellen

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen 2 en 4 takt buitenboordmotoren?

De 2 takt buitenboordmotor is een zuigermotor. Deze levert kracht bij de neergaande beweging van de cilinder.

De 4 takt levert kracht bij de neergaande beweging na 2 omwentelingen van de cilinder. 2 Takt wordt vooral gebruikt bij voertuigen waarbij voornamelijk het vermogen van belang is zoals: scooters en grasmaaiers. Nadeel is dat het brandstofverbruik hoger ligt.

Een 2 takt buitenboordmotor maakt meer lawaai en bij een 2 takt buitenboordmotor is de kans groter dat er nog goede brandstof uit de uitlaat lekt. Dit komt doordat de 2 takt motor doorgaans geen kleppen heeft.

Lang of kortstaart buitenboordmotor?

Het antwoord op deze vraag hangt af van de hoogte van de spiegel van de boot. De spiegel is dat deel van de boot waar de motor bevestigt zit.

De hoogte van de motor is van cruciaal belang bij een juiste afstemming van boot en motor. Een verkeerde keuze van de hoogte van de buitenboordmotor heeft negatieve gevolgen voor de prestaties. Bij een te hoge motor komt de propeller te diep in het water. Dit leid tot meer brandstof verbruik en minder snelheid. Komt de propeller niet diep genoeg dan is de kans groot dat de motor bij manoeuvres of te veel gewicht aan de voorzijde van de boot uit het water komt. de motor draait dan droog en wordt niet meer gekoeld. Dit leid tot beschadiging van de inwendige onderdelen.

De waterkoeling van mijn buitenboordmotor werkt niet of nauwelijks, wat is er mis?

De waterkoeling in je buitenboordmotor zorgt dat deze niet oververhit raakt. Het is dan ook van groot belang dat deze optimaal functioneert.

Bij oververhitting kunnen de interne onderdelen beschadigen. Door te voelen aan de straal die uit het spuitgat vloeit kun je testen of de waterkoeling goed werkt (pas hier mee op kan bloedheet zijn!). Is de straal erg heet dan werkt de koeling niet voldoende. Spuit de buitenboordmotor helemaal geen water dan is waarschijnlijk de impeller defect. Naast de impeller kan zout water zorgen voor zoutophopingen in de waterleidingen van het motorblok. Dit kun je oplossen door de motor in een bad van warm zoet water te laten draaien zodat deze doorgespoeld wordt. Naast zout kan roest, vuil of zout uit koolzuur de waterkoeling verstoppen. Mocht het doorspoelen van de waterleidingen het probleem niet verhelpen, demonteer dan de kop en schraap met een priem of schroevendraaier de (zout)aanslag op de koel-leidingen weg.